2009-05-05

H1N1


Jeg har en god venn som heter Dag Skogheim, og utgangspunktet er en artikkel som sto i "Vårt Land" lørdag 2. mai.

Bibliotek har tradisjon for å formidle saklig kunnskap uten å bråke alt for mye. Media - dvs. VG og Dagbladet mfl. - har en tendens til å tenke at nyheter som selger er "dårlige nyheter" og pififer på med litt "spiced". Folk blir jo lett skremt!, og naturligvis unødig feilinformert. Noen ganger er det bedre å holde kjeft, eller veie sine ord. Dersom Norge har vaksine for en 1/4 av befolkningen så vil jeg tror at det rekker også for deg Jeg har ikke tenkt å bli syk, og vasker mine hender hver dag før jeg spiser. Det er enkle rutiner som virker best. Tenkt på det når du har vært på pissoaren.

Well to the core point:

"Svieninfluensaen har spredd seg til ni land. Fleire hundre kan vere omkomne av H1N1-viruset. Likevel er sjukdommen ikkje på langt nær så farleg som tuberkulose. To millioner døyr av tuberkulose kvart år, og over ni millioner nye vert smitta. Og talet på dødsfaglige tilfeller auker. (Dette er saklig informasjon som tabloidavisene farer lettvint over). Og slik går no dagane i Akersgata...


Det er rundt 200 år etter Kristus i Kappadokia i Lilleasia. Ein farsott herjar byen. Legen Aretaios skildrar sjukdommen som tek tusenvis av liv. "Kinnbeina er framsåande med hektiske ferberraude kinn, glinsande blikk, bleik eller blygrå hudfarge. Kinna ligg seg om tennene liksom på ein leande person, og gir ansiktet ein utsjånad som eit lik".


Sitatet er henta fra Dag Skogheims bøker som anbefales.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar