2009-02-18

Form versus innhold

Med form menes f.eks. utforming og layout for en informasjonsside på nettet. Innholdet skal presenteres med et helhetlig og tiltalende utseende, gjerne defineret og brukt i et rammeverk (maler) for layout av de enkelte informasjonssidene. Hva påvirkes av hva, og har noe pre? Innenfor en satt grense kan ordene boltre seg, og sette tanker i gang.

"More matter with less art", skriver Shakespeare i Hamlet. Retorikeren Demostenes peker på at det som skaper en god taler er: "For det første formen, for det annet formen, for det tredje formen". (Formen=actio=fremførelsen).

Dette visste også B. Brecht noe om da han skriver i "Kalenderhistorier" for førti år siden:

Herr K. betraktet et maleri som gav enkelte gjenstander en svært særpreget form. Han sa: "Det går enkelte kunstnere som det går mange filosofer når de betrakter verden. De strever slik med formen at innholdet går tapt". Jeg arbeidet engang hos en gartner. Han gav meg en hagesaks og bad meg beskjære et laurbærtre. Treet sto i en urne og ble leid ut til festlige anledninger. Av den grunn skulle det ha form som en kule.
Jeg begynte straks å klippe villskuddene, men hvor mye jeg enn strevde for å få til kuleformen, gikk det lang tid uten at jeg klarte det. Engang klippet jeg for mye her, en gang klippet jeg for mye der. Da det endelig ble en kule, var kulen meget liten.

Gartneren sa skuffet:"Vel, der er kulen, men hvor er laurbærene?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar