2009-06-12

Dataspill til folket!


Stortingets kulturkomite har hatt St. meld. nr. 14 til behandling og debatten går på "BIBLIOTEKNORGE".

De største bibliotekene har kommet godt i gang, f.eks. Drammen og Trondheim. Disse har tydelig kompetanse og økonomisk evne til å utvikle et tilbud som fenger unge voksne mennesker. Da blir det bra og sikkert et viktig supplement. Jeg mener det er viktig at bibliotek fanger opp nye uttrykk. Området er vel teppelagt med myter, men jeg tror dette også kan være morsomt for oss som har mange år på baken. Dette fordi jeg har sett hvordan barn og unge har deltatt under spillkvelder ved Levanger Bibliotek. Det ser kort og godt artig ut!

Holdningen blant politikere er kort og godt at dataspill skal bli et tilbud i alle landets bibliotek. Kanskje kan det bli snakk om å innkludere dette i den statlige innkjøpsordningen? Argumenter om å sikre barn og unge lik tilgang til digitale kulturuttrykk blir også vektlagt både i regjeringskontorene og blant politikere i Kulturkomiteen. Men det er mye som må avklares før tilbudet er en realitet f.eks. nødvendig kompetanse blant bibliotekansatte, opphavsrettigheter og kvalitetskriterier. For det kan jo ikke bli slik at det skal være fritt fram, og hva er nå definisjonen på et dataspill?

Det går en grense og jeg mener at "chatting" er okei, men å arrangere datingkvelder, f.eks. nettdating og speed dating er utenfor bibliotekets domene. Uansett tror jeg ansvarlige bibliotekledere kan få store problemer med grensedragningen her. For mange elever i skolen som har pc'er som "lærebok" er fristelsene store. Det er lett å miste fokus og velge andre retninger.

Jeg tror det må være i en setting, og Trondheim folkebiblioteks satsing på en egen fotballturnering (FIFA 09) er rette veien å gå.

Dette blir spennende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar